For at håndtere forsikringer

Vi behandler dine personoplysninger for at kunne udfærdige et tilbud, indgå og administrere forsikringsaftaler samt for at kunne behandle krav og yde erstatning til dig, når dit dyr rammes af skade eller bliver sygt. Klik på hvert enkelt behandling nedenfor for at læse mere herom.

Formålsbeskrivelse

Vi behandler dine personoplysninger for at kunne beregne præmier, vurdere risici, oprette tilbud og indgå aftaler samt løbende administrere dine dyreforsikringer.

Hvilke oplysninger behandles, og hvordan?

Inden du vælger en forsikring, kan vi tilbyde dig forsikringsrådgivning.

Når du anmoder om et tilbud eller indgår en aftale med os, registrerer vi dig i vores forsikringssystem for at vide, hvem du er, og for at vi kan kontakte dig inden for rammerne af vores kontraktforhold og tildele dig et unikt kundenummer. Vi registrerer dit personnummer, dit navn, din registrerede adresse og andre kontaktoplysninger som f.eks. telefonnummer og e-mailadresse.

Vi indhenter og opdaterer regelmæssigt dit navn og din registrerede adresse samt eventuelle oplysninger om beskyttede personoplysninger fra Det Centrale Personregister (CPR).

Når du anmoder om et tilbud eller ønsker at tegne en forsikring, behandler vi oplysningerne om, hvad der skal forsikres, og om den, der indgiver anmodningen, sundhedserklæringen for de pågældende dyr og andre dokumenter, der indsendes i forbindelse med anmodningen. Oplysningerne er nødvendige for at kunne foretage en risikovurdering, for at fastsætte den rigtige præmie og for at afgøre, om der er behov for særlige forhold i forsikringen, f.eks. hvis der allerede er sygdom eller handicap.

Hvis du ønsker at forsikre dit eller dine dyr, behandler vi oplysninger om det/de pågældende dyr som f.eks. fødselsdato, navn, race, køn, dyreart, registreringsnummer, ID-nummer, registreringsattest for stamtavle og dyrets anvendelsesområde som f.eks., selskabsdyr eller konkurrencedyr. Hvis du oplyser, at dit eller dine dyr tidligere er blevet behandlet for skader eller sygdom, kan vi indhente oplysninger som f.eks. journaler fra de klinikker/dyrlæger, hvor behandlingen fandt sted.

For at fastsætte den præmie, du skal betale, sammenligner vi dine oplysninger med statistik om sandsynligheden og omkostningerne (risikoen) forbundet med et erstatningskrav.

Du kan få rabat på præmien på nogle af vores kæledyrsforsikringer, hvis du er medlem af en forening, f.eks. en kennelklub, som vi har en aftale med. Derfor behandler vi oplysninger om dine medlemskaber af en forening, når vi beregner din præmie. Hvad angår den rabat, der gives ved medlemskab af foreninger, indsamler vi oplysninger om medlemskaberne fra de foreninger, vi har aftaler med.

Vi udarbejder herefter et tilbud eller en forsikringsaftale, der – ud over de ovennævnte oplysninger – indeholder oplysninger som f.eks. kundenummer, policenummer, forsikringstype, forsikringsperiode, selvrisiko, forsikringssum, eventuelle rabatter og årlig præmie.

Inden vi indgår en aftale med dig og løbende i aftaleperioden, kontrollerer vi – via en informationsudbyder – at du ikke står opført på nogen af de internationale sanktionslister, som vi er forpligtede til at anvende. Vi kan afstå fra at indgå en aftale med dig, hvis du står opført på en sådan liste.

Vi behandler løbende oplysninger om dine fakturaer og betalinger i aftaleperioden.

Hvis dyrene kommer til skade/rammes af sygdom, behandler vi oplysninger for at håndtere erstatningskrav.

Retsgrundlag og dine rettigheder

Behandlingen af dine personoplysninger er nødvendig for, at vi kan indgå og opfylde vores aftale med dig, samt for at kunne træffe foranstaltninger, som du anmoder om, inden indgåelsen af en sådan aftale.

Behandlingen af dine personoplysninger for at kunne tilbyde dig rabat, hvis du eller en anden i din husstand er medlem af en forening, som vi har en aftale med, er baseret på en såkaldt legitim interesse.

Vi behandler dit personnummer, så vi kan være sikre på at identificere dig korrekt.

Det er nødvendigt at screene dig i forhold til internationale sanktionslister for at overholde vores juridiske forpligtelser i henhold til RÅDETS FORORDNING (EF) Nr. 2580/2001 om specifikke restriktive foranstaltninger mod visse personer og enheder med henblik på at bekæmpe terrorisme.

For at kunne vurdere risikoen og beregne præmien skal vi først beregne sandsynligheden for, at dyrene vil lide en skade, og estimere de omtrentlige forsikringsomkostninger ved en sådan skade. Denne behandling omfatter profilering.

Når du underskriver en aftale via en af vores hjemmesider, kan præmien bestemmes gennem automatisk beslutningstagning baseret på de oplysninger, vi har indsamlet om dig, og hvad du vil forsikre. Beslutningen er nødvendig for indgåelsen af aftalen. Hvis du modtager en sådan beslutning, har du mulighed for at kontakte den dataansvarlige virksomhed for at udtrykke din mening eller bestride beslutningen.

Dine rettigheder i henhold til GDPR

Hvor længe opbevarer vi oplysningerne?

Vi opbevarer de oplysninger, vi behandler for at kunne udarbejde et tilbud, i tre måneder efter, at tilbuddet er udløbet, medmindre tilbuddet fører til en aftale.

Når vi indgår en aftale, behandler vi dine oplysninger, så længe kontraktforholdet eksisterer og derefter i mindst ti år under hensyntagen til gældende forældelsesfrister.

Dataansvarlige, databehandlere og andre modtagere

Försäkringsaktiebolaget Agria er den dataansvarlige for behandlingen af personoplysninger.

Länsförsäkringar AB yder støtte i forbindelse med administration, udvikling, test og support af vores IT-systemer. Til dette formål har Länsförsäkringar AB i sin egenskab af databehandler mulighed for at få adgang til de oplysninger, der behandles i systemerne for Agria.

Når vi sender dokumenter til dig med posten, benytter vi en databehandler til udskrivning og distribution. Databehandleren har derefter mulighed for at få adgang til de oplysninger, der behandles i dokumenterne.
For at kunne formidle elektroniske meddelelser og andre digitale elementer til dig benytter vi en databehandler med det formål at bruge databehandlerens digitale postkasse.

Andre forsikringsdistributører kan sælge vores forsikringspolicer. Vi videregiver derefter de oplysninger, der er nødvendige for at give et tilbud, underskrive og administrere aftalerne for distributøren.

Vi videregiver dit navn og personnummer til en informationsudbyder med det formål at kontrollere dig i forhold til internationale sanktionslister.

Vi videregiver dit personnummer til leverandøren af officiel information, så vi kan indsamle information fra Det Centrale Personregister (CPR) i Danmark.

Vi kan videregive oplysninger om dyrets helbred til veterinærrådgivere med henblik på at foretage en medicinsk risikovurdering.

Derudover videregives information om den forsikring, du har tegnet, til personer, som du deler husstand med, så de kan varetage deres interesser som medforsikrede.

Formålsbeskrivelse

Vi behandler dine personoplysninger, herunder oplysninger om dyret/dyrene, for at kunne behandle dine erstatningskrav i tilfælde af påstande om skader/sygdom hos dyret, for at kunne vurdere påstanden om dyrets skade/sygdom, kontrollere, om dit krav er legitimt, udbetale erstatning og bruge vores regresret og kræve erstatning fra den ansvarlige part.

Hvilke oplysninger behandles, og hvordan?

For at vide, hvem du er, administrere dine erstatningskrav og kunne kontakte dig, behandler vi dit navn og personnummer samt kontaktoplysninger som f.eks. adresse, telefonnummer og e-mailadresse.

For at vurdere retten til erstatning forbereder vi et erstatningskrav med et skadenummer. Vi indsamler generisk forsikringsoplysninger, som f.eks. hvilken forsikring kravet vedrører, hvem der er forsikringstager, policenummer, den skadelidte og den mulige årsag til skaden/sygdommen samt oplysninger om skaden/sygdommen, f.eks. tid, beskrivelse af skadens/sygdommens forløb, type af skade-/sygdomskrav samt dokumentation for skaden/sygdommen som f.eks. billed- og videomateriale, besøgsspecifikation fra en dyrlæge (diagnose og dyrlægens oplysninger), fakturaer, journaler, der indeholder oplysninger om f.eks. undersøgelsesresultater/diagnose/behandlingsplan, politirapport og veterinærcertifikat sammen med andre oplysninger, som du angiver i dit krav. Vi kan også indsamle journaler direkte fra dyrlægeklinikken.

Hvis dit/dine dyr, f.eks. en hund, kat eller hest, er kommet til skade eller er blevet syg, skal du give oplysninger om dyret/dyrene, f.eks. dyretype, fødselsdato, køn, navn, chipnummer, ID-nummer, registreringsnummer og race.

Vi kontrollerer dataene mod offentlige kilder som f.eks. Dansk Kennel Klub (DKK).

Vores dyrlæger foretager deres egne veterinære vurderinger baseret på de dokumenter, vi modtager i forbindelse med erstatningskravet. I visse tilfælde er vi også nødt til at tilse det eller de tilskadekomne dyr for at kunne træffe en beslutning om retten til erstatning, og hvilken form for erstatning der er mest passende. Vi kan inddrage eksterne dyrlæger til at foretage en uafhængig medicinsk vurdering, hvor det er relevant.

Vi kan også behandle andre oplysninger om dit forsikringsengagement hos os, f.eks. andre forsikringer, behandling og skadehistorik.

Ved behandling af erstatningskrav, hvor en tredjemand/anden part er involveret, eller hvis forsikringssagen er opstået som følge af en kriminel handling, kan vi have behov for at indsamle oplysninger fra foreløbige efterforskningsrapporter fra de danske politimyndigheder eller retsafgørelser, som vi indsamler direkte fra politiet, for at kunne vurdere dit erstatningskrav.

Såfremt en skade/sygdom er opstået i udlandet og kræver pleje på stedet og/eller sygetransport hjem, indsamler vi oplysninger om dig og dit/dine dyrs skade/sygdom fra dig.

Hvis vi har mistanke om uregelmæssigheder i en erstatningssag, vil vi forberede en undersøgelsessag med henblik på undersøgelse af forsikringssvindel.

Når vi udbetaler erstatning til dig, behandler vi oplysninger om dit bankkontonummer, erstatningsbeløb og den modtagende bank.

Vi kan også behandle oplysninger om dig, og dit dyrs skade/sygdom for at kunne bruge vores regresret og kræve erstatning af den ansvarlige part eller i forbindelse med udvalgsbehandling og retsmøder.

Ved direkte skadesrefusion på en dyreklinik, som Agria har en aftale med om direkte skadesrefusion, beregner vi et erstatningsbeløb og udbetaler det beløb, der er dækket af forsikringen, direkte til dyreklinikken, der kontaktede os. For at kunne foretage beregning og udbetaling af erstatning via direkte skadesrefusion behandler vi oplysninger om dig og dit dyr, som vi har modtaget fra dyreklinikken. Vi behandler derefter oplysninger som f.eks. dit personnummer eller policenummer, navn og kontaktoplysninger samt oplysninger om dyret som angivet på kvitteringen og i lægejournaler.

Såfremt du ønsker at gøre brug af din Agria-rejseforsikring i forbindelse med, at dit/dine dyr oplever akut sygdom eller akutte skader, og du eller en ledsager fra din husstand er nødsaget til at annullere, afbryde eller forlænge jeres rejse på grund af dette, behandler vi oplysninger i skadesanmeldelsen som f.eks. Agria-kortindehaverens personnummer, kontaktoplysninger, kopier af lægejournaler, kontoudtog og kvitteringer.

Retsgrundlag og dine rettigheder

Såfremt du er forsikringstager for den pågældende forsikring, er behandlingen af dine personoplysninger nødvendig for, at vi kan opfylde vores aftale med dig.

Såfremt du er den skadelidte – men ikke forsikringstageren for den pågældende forsikring – er behandlingen nødvendig for at opfylde den retlige forpligtelse i henhold til aftalen og Lov om forsikringsaftaler.

Vi baserer vores behandling af dine personoplysninger for at kunne udøve vores regresret på en såkaldt legitim interesse. Denne behandling er nødvendig for, at vi kan kræve erstatning fra den ansvarlige part.

Behandlingen af eventuelle oplysninger om dyrets helbred og lovovertrædelser er nødvendig for, at retskrav kan fastslås, gøres gældende eller forsvares. Vi behandler dit personnummer, så vi kan identificere de involverede personer.

Når du anmelder en dyreskade/-sygdom via skadesanmeldelsesformularen på vores hjemmeside, bruger vi såkaldt automatisk beslutningstagning til at vurdere enklere forsikringssager, f.eks. en bidskade eller diagnoser som forfangenhed, kløe, kolik, sår og øreinfektion. Den automatiske beslutning er baseret på oplysningerne i din skadesanmeldelse, dit kundeengagement hos os, antallet af tidligere anmeldte krav og den krævede erstatning og vurderes derefter i overensstemmelse med forsikringsbetingelserne. Beslutningen er nødvendig for at opfylde vores aftale. Hvis du modtager en sådan beslutning, har du mulighed for at kontakte Agria for at udtrykke din mening eller bestride beslutningen.

Dine rettigheder i henhold til GDPR

Hvor længe opbevarer vi oplysningerne?

I overensstemmelse med gældende regler om forældelse og regresret opbevarer vi oplysninger, der kan henføres til de anmeldte krav, samt oplysninger i sagsakterne i ti år efter, at sagen er afsluttet. I visse tilfælde kan der eksistere en ret til erstatning selv efter en periode på 10 år. I disse tilfælde opbevarer vi oplysningerne, så længe denne ret eksisterer.

Dataansvarlige, databehandlere og andre modtagere

Försäkringsaktiebolaget Agria er den dataansvarlige for behandlingen af personoplysninger.

Länsförsäkringar AB yder støtte i forbindelse med administration, udvikling, test og support af vores IT-systemer. Til dette formål har Länsförsäkringar AB i sin egenskab af databehandler mulighed for at få adgang til de oplysninger, der behandles i Agrias systemer.

Vi videregiver oplysninger som f.eks. dyrets adresse, navn og ID-nummer til dyreklinikker, foreninger/organisationer og myndigheder i forbindelse med indsamling eller verificering af oplysninger.

I tilfælde af, at en inspektion af dit/dine dyr er påkrævet, kan vi videregive dine kontaktoplysninger og oplysninger om sygdommen/skaden til en dyrlæge, som vi samarbejder med, for at kunne kontakte dig og aftale en tid og inspicere og vurdere skaden eller vurdere behovet for dyrlægebehandling.

Vi kan også bruge en veterinærbehandler til at foretage en uafhængig vurdering af dit dyrs sygdom/skade. I dette tilfælde har vedkommende mulighed for at få adgang til den dokumentation om dit/dine dyrs helbred, som vi har indsamlet fra dig og dyreklinikker.

Ved direkte skadesrefusion med en dyreklinik oplyser vi det estimerede erstatningsbeløb, dit navn og dine kontaktoplysninger, dit policenummer, skadenummer og navnet på det dyr, som kravet vedrører, til dyreklinikker, vi samarbejder med.

For at kunne betale dig erstatning kan vi videregive oplysninger som f.eks. dato, erstatningsbeløb, kontonummer og lignende oplysninger til banker, udbydere af betalingstjenester og andre aktører, der gør det muligt at foretage betalinger.

I forbindelse med tvister og andre retssager kan personoplysninger blive videregivet til domstole, udvalg og modparter.

Derudover kan der være situationer, hvor en anden part end dig som forsikringstageren, f.eks. din ægtefælle/samlever, giver dine grundlæggende forsikringsoplysninger til en dyreklinik eller anmelder et krav til os i tilfælde af, at dit/dine dyr er kommet til skade/er blevet syge. Hvis denne person kontakter os for at få yderligere oplysninger om din forsikring og/eller forsikringsafgørelse, kan vi give yderligere oplysninger, men i så fald ved fuldmagt.

For at modvirke bedrageri

Vi behandler dine personoplysninger for at forebygge og undersøge forsikringsbedrageri. Klik på hvert enkelt behandling nedenfor for at læse mere herom.

Formålsbeskrivelse

For at beskytte vores, andre forsikringsselskabers og forsikringstageres interesser behandler vi personoplysninger for at undersøge erstatningssager, hvor vi har mistanke om uregelmæssigheder – dvs. sager om forsikringssvindel – for at afgøre, om der skal udbetales erstatning, om vi skal udøve vores regresret og kræve erstatning af den ansvarlige part, eller om vi skal træffe andre foranstaltninger.

Hvilke oplysninger behandles, og hvordan?

I tilfælde, hvor vi har mistanke om uregelmæssigheder i en erstatningssag, vil vi forberede en undersøgelsessag med henblik på afklaring af forsikringssagen. Vi behandler de data, der allerede er indsamlet med henblik på vurdering af erstatningskravet, og foretager derefter en grundig undersøgelse for at fjerne mistankerne eller få dem bekræftet.

De oplysninger, der behandles i den nærmere undersøgelse, afhænger af de omstændigheder, der skal afklares. Vi kan foretage inspektioner af anmeldte skader og indhente vidnesbyrd for bedre at forstå et skadesforløb og dets årsager. Vi kan indsamle oplysninger fra andre forsikringsselskaber, beredskabstjenester, retshåndhævende myndigheder, offentlige registre og tidligere domme (via en informationsudbyder), hvor det er relevant for vores efterforskning.

Vi kan anmelde en mistanke om kriminalitet til retshåndhævende myndigheder og andre berørte forsikringsselskaber.

Vi kan også behandle oplysninger om dig, dyrene og erstatningskravet for at kunne bruge vores regresret og kræve erstatning fra den ansvarlige part eller i forbindelse med udvalgsbehandlinger og retsmøder.

Retsgrundlag og dine rettigheder

Behandlingen af personoplysninger om dig som forsikringstager for at undersøge mistanker om uregelmæssigheder med henblik på at afgøre, om der skal udbetales erstatning, er nødvendig for, at vi kan opfylde vores aftaler med dig.

Vi baserer desuden vores behandling af personoplysninger på en såkaldt legitim interesse. Behandlingen er nødvendig for at kunne undersøge mistanker om uregelmæssigheder og for at kunne afgøre, om der skal udbetales erstatning, om vi skal udøve vores regresret og kræve erstatning fra den ansvarlige part, eller om vi skal træffe andre foranstaltninger for at beskytte vores, andre forsikringsselskabers og forsikringstageres interesser.

Behandlingen af oplysninger om dyrets helbred og mulige lovovertrædelser er nødvendig for, at retskrav kan fastslås, gøres gældende eller forsvares. Vi behandler dit personnummer, så vi kan identificere de involverede personer.

Dine rettigheder i henhold til GDPR

Hvor længe opbevarer vi oplysningerne?

Vores undersøgelse er en del af behandlingen af erstatningskravet, og oplysningerne bortskaffes i overensstemmelse med processen for behandling af erstatningskravet.

Oplysninger, som indgår i undersøgelsen, men som ikke er nødvendige for at behandle allerede fremsatte erstatningskrav eller potentielle fremtidige erstatningskrav eller for at begrunde en eventuel afgørelse om afslag, opbevares i op til seks måneder efter, at undersøgelsen er afsluttet.

Dataansvarlige, databehandlere og andre modtagere

Försäkringsaktiebolaget Agria er dataansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger.

Vi videregiver de berørte personers personnumre til myndigheder eller udbydere af erhvervsinformation med henblik på at indhente offentlige oplysninger fra f.eks. de danske politimyndigheder og domstole.

Hvis der er mistanke om, at flere forsikringsselskaber kan være eller har været ofre for kriminalitet, kan vi dele oplysninger mellem vores respektive efterforskningsenheder for at forebygge kriminalitet og træffe afgørelser i igangværende sager.

Hvis der er mistanke om et kriminelt forhold, kan vi anmelde dette til de retshåndhævende myndigheder og derefter videregive oplysninger om de involverede personer, hvad mistanken vedrører, og det bevismateriale, vi har indsamlet.

Länsförsäkringar AB yder støtte i forbindelse med administration, udvikling, test og support af vores IT-systemer. Til dette formål har Länsförsäkringar AB i sin egenskab af databehandler mulighed for at få adgang til de oplysninger, der behandles i systemerne for Agria.

I forbindelse med tvister og andre retssager kan personoplysninger blive videregivet til domstole, udvalg og modparter.

For at kunne yde personlig og digital service

Vi behandler dine personoplysninger for at kunne rådgive dig om forsikringer, hjælpe dig med dine sager og håndtere eventuelle klager fra dig, men også for at kunne yde dig personlig og digital service. Klik på hvert enkelt behandling nedenfor for at læse mere herom.

Formålsbeskrivelse

Vi behandler dine personoplysninger for at kunne behandle dine sager hos os.

Hvilke oplysninger behandles, og hvordan?

Når du kontakter os med en sag via telefon, chat eller e-mail, behandler vi dit personnummer, navn, kundenummer, kontaktoplysninger, information om klokkeslæt og dato samt hvilken medarbejder, der har håndteret sagen. Vi opretter en sag i vores forsikringssystem, hvor vi laver noter og kategoriserer sagen.

Vi optager indgående telefonopkald til kvalitets- og uddannelsesformål (optagelse af møder for at forbedre og måle kundetilfredshed, og i tilfælde af en opfattet trussel mod vores personale med henblik på yderligere undersøgelse.
Hvis kontakten foregår via chat eller e-mail, opbevares alle samtaler vedrørende din forsikring.

Afhængigt af din sags karakter behandler vi oplysninger om dine forsikringspolicer som f.eks. det forsikringsprodukt, din sag vedrører, policenummer, ændring af forsikring, vurdering af dit/dine dyrs livsværdi, leveattester, veterinærcertifikater, journaler for dit dyr, kontonumre til ansøgninger om direkte debitering og lignende.

Hvis din sag i henhold til lovgivningen kræver, at vi først yder dig  forsikringsrådgivning behandler vi dine oplysninger til dette formål.

Retsgrundlag og dine rettigheder

Vi baserer vores behandling af personoplysninger for at kunne håndtere sager på en såkaldt legitim interesse. Behandlingen er nødvendig, for at vi kan yde dig personlig service, når du har spørgsmål eller problemer relateret til dine forsikringsydelser hos os.

Vi behandler dit personnummer, så vi kan være sikre på at identificere dig korrekt.

Dine rettigheder i henhold til GDPR

Hvor længe opbevarer vi oplysningerne?

Vi opbevarer dine oplysninger inden for rammerne af en sag i 3 måneder efter, at sagen er afsluttet.

Dataansvarlige, databehandlere og andre modtagere

Försäkringsaktiebolaget Agria er den dataansvarlige for behandlingen af personoplysninger.

Vi hyrer en databehandler, der stiller værktøjer til digital kundekommunikation til rådighed for at modtage og håndtere indkommende sager via digitale kanaler som f.eks. chat. Databehandleren har mulighed for at få adgang til oplysninger, der behandles i værktøjet.

Länsförsäkringar AB yder støtte i forbindelse med administration, udvikling, test og support af vores IT-systemer. Til dette formål har Länsförsäkringar AB i sin egenskab af databehandler mulighed for at få adgang til de oplysninger, der behandles i systemerne for Agria.

Formålsbeskrivelse

Vi behandler dine personoplysninger for at kunne håndtere dine klager over os, udarbejde dokumentation med henblik på forbedringer og indberette statistik til myndighederne.

Hvilke oplysninger behandles, og hvordan?

Hvis du indgiver en klage over Agria – enten direkte til os eller, hvis du er privatperson, via Ankenævnet for Forsikring eller en anden myndighed – behandler vi dit navn, dine kontaktoplysninger, de oplysninger, du har anført i klagen, hvad din klage vedrører, datoen for klagen og oplysninger om de berørte serviceydelser. Vi opretter en klagesag i vores sagsstyringssystem, hvor vi laver noter og kategoriserer sagen. Vi behandler også oplysninger om vores svar til dig og resultatet af klagen.

Oplysninger om alle klager samles derefter i statistik, som vi bruger til at analysere og forbedre vores produkter og serviceydelser.

Vi kan også behandle oplysninger om dig og din klage i forbindelse med udvalgsbehandlinger og retsmøder.

Retsgrundlag og dine rettigheder

Behandlingen af dine oplysninger for at håndtere dine klager er nødvendig for at opfylde vores retlige forpligtelser i henhold til Forsikringsaftaleloven.

Dine rettigheder i henhold til GDPR

Hvor længe opbevarer vi oplysningerne?

Vi opbevarer de oplysninger, som vi behandler inden for rammerne af en klagesag, i tre år fra den dato, hvor sagen afsluttes.

Dataansvarlige, databehandlere og andre modtagere

Försäkringsaktiebolaget Agria er dataansvarlig for behandlingen af personoplysninger.

Vi bruger en databehandler, der yder systemsupport, til at håndtere kundeklager. Databehandleren har mulighed for at få adgang til de oplysninger, der behandles i disse sager.

Länsförsäkringar AB yder støtte i forbindelse med administration, udvikling, test og support af vores IT-systemer. Til dette formål har Länsförsäkringar AB i sin egenskab af databehandler mulighed for at få adgang til de oplysninger, der behandles i systemerne for Agria.

Vi videregiver oplysninger om dig til Ankenævnet for Forsikring eller anden myndighed i det omfang, det er nødvendigt for at behandle sagen. Vi kan også videregive oplysninger til en domstol/et udvalg i forbindelse med eventuelle udvalgsbehandlinger og retsmøder.

Formålsbeskrivelse

Vi behandler dine personoplysninger for at kunne rådgive dig om forsikringsprodukter og dokumentere denne rådgivning.

Hvilke oplysninger behandles, og hvordan?

Når du anmoder om et tilbud eller ønsker at indgå en aftale med os om forsikring, beder vi dig om oplysninger som f.eks. dit navn, personnummer, kontaktoplysninger, og om du er en enkeltmandsvirksomhed , for at kunne rådgive dig om, hvilke produkter der passer bedst til dine behov, og dokumentere denne rådgivning. Vi spørger også om din aktuelle forsikringssituation og behandler relevante oplysninger fra dine eksisterende forsikringsaftaler hos os.

Når vi rådgiver om dyreforsikringer, indsamler vi også oplysninger om dit dyr eller dine dyr som f.eks. fødselsdato, dyretype, køn, race, og om det er et kæledyr og/eller skal bruges til avl eller arbejde.

Efter rådgivningsmødet dokumenterer vi vores rådgivning om de produkter, vi anbefaler, baseret på de oplysninger, vi har modtaget fra dig.

I den forbindelse registrerer vi dit personnummer, navn, din registrerede adresse og andre kontaktoplysninger som f.eks. telefonnummer og e-mailadresse, i vores forsikringssystem.

Retsgrundlag og dine rettigheder

Behandlingen af dine oplysninger med henblik på rådgivning om forsikringsydelser er nødvendig for at overholde vores retlige forpligtelser i henhold til Forsikringsaftaleloven.

Dine rettigheder i henhold til GDPR

Hvor længe opbevarer vi oplysningerne?

Hvis vi indgår en aftale, opbevarer vi oplysningerne i elleve år fra den dato, hvor forsikringen blev opsagt. Hvis et tilbud ikke fører til en aftale, opbevarer vi oplysningerne i tre måneder fra det tidspunkt, hvor tilbuddet ophører med at være gyldigt.

Dataansvarlige, databehandlere og andre modtagere

Försäkringsaktiebolaget Agria er den dataansvarlige for behandlingen af personoplysninger.

Andre forsikringsdistributører kan sælge vores forsikringspolicer og yde rådgivning. Vi videregiver da de oplysninger, der er nødvendige for rådgivningsprocessen.

Länsförsäkringar AB yder støtte i forbindelse med administration, udvikling, test og support af vores IT-systemer. Til dette formål har Länsförsäkringar AB i sin egenskab af databehandler mulighed for at få adgang til de oplysninger, der behandles i systemerne for Agria.

For at markedsføre vores produkter og tjenester

Vi behandler dine personoplysninger for at kunne markedsføre vores produkter og tjenester over for dig i forskellige kanaler, men også for at kunne invitere dig til kundearrangementer og spørge dig, hvad du synes om os, vores produkter og tjenester, samt for at følge op på effekten af vores markedsførings- og salgsaktiviteter. Klik på hvert enkelt behandling nedenfor for at læse mere herom.

Formålsbeskrivelse

Vi behandler personoplysninger om dig i vores markedsføringsregister for at kunne udvælge målgrupper til forskellige markedsføringsaktiviteter, invitationer til arrangementer og kundeundersøgelser samt for at kunne håndtere dine kommunikationsvalg.

Hvilke oplysninger behandles, og hvordan?

Vi behandler dit navn og dine kontaktoplysninger som f.eks. telefonnummer og e-mailadresse samt demografiske og geografiske oplysninger som f.eks. din alder, dit køn og den region, du bor i. Vi behandler også oplysninger om de aftaler, du har indgået med os, herunder årlige præmier. Vi behandler også oplysninger om dyr som f.eks. dyrenavne, arter, fødselsdato og race.

Vi behandler også oplysninger om dit valg af kommunikationskanaler (f.eks. breve, e-mails, SMS) og indhold (f.eks. tilbud, kundeundersøgelser, nyhedsbreve) samt oplysninger, du har afgivet i interessetilkendegivelser, ansøgninger og kontaktformularer. Vi behandler oplysninger, hvis du har været i kontakt med vores kundeservice, og i givet fald oplysninger om sagstypen og den benyttede kanal.

Vi indsamler disse oplysninger i vores markedsføringsregister og bruger dem til at kunne vælge, hvilke markedsføringsaktiviteter der skal rettes mod dig.

Retsgrundlag og dine rettigheder

Vi baserer vores behandling af personoplysninger på en såkaldt legitim interesse. Behandlingen er nødvendig for at muliggøre omkostningseffektiv og relevant markedsføring af vores produkter og serviceydelser til dig, for at kunne invitere dig til at deltage i arrangementer og kundeundersøgelser og for at kunne administrere dine kommunikationsvalg.

Dine rettigheder i henhold til GDPR

Hvor længe opbevarer vi oplysningerne?

Vi opbevarer dine data, så længe du er vores kunde og i tolv måneder efter, at alle dine aftaler med os er udløbet. Disse oplysninger om dig opdateres løbende i den periode, kundeforholdet varer.

Dataansvarlige, databehandlere og andre modtagere

Försäkringsaktiebolaget Agria er den dataansvarlige for behandlingen af personoplysninger.

Länsförsäkringar AB yder støtte i forbindelse med administration, udvikling, test og support af vores IT-systemer. Til dette formål har Länsförsäkringar AB i sin egenskab af databehandler mulighed for at få adgang til de oplysninger, der behandles i systemerne for Agria.

Formålsbeskrivelse

Vi behandler personoplysninger om dig for at kunne træffe valg og målrette relevante tips og tilbud til dig gennem forskellige kommunikationskanaler for at sikre, at du modtager den rette mængde markedsføring fra os og for at følge op på din feedback.

Hvilke oplysninger behandles, og hvordan?

Vi behandler de oplysninger om dig, der er indeholdt i vores markedsføringsregister for at udvælge forskellige målgrupper til forskellige typer markedsføringsaktiviteter baseret på, hvor interessant en bestemt aktivitet antages at være for dig og andre i samme målgruppe. Vi behandler også oplysninger om dyr som f.eks. dyrenavne, arter, fødselsdato og race.

Vi bruger dine kontaktoplysninger til at sende dig markedsføring via e-mail og til at ringe til dig. Derudover bruger vi dit kundenummer til at informere vores kundeservice om relevante tilbud, der skal formidles til dig ved kontakt.

I al vores markedsføring tager vi hensyn til de valg af kommunikationskanaler, du har truffet. For at sikre, at vi ikke sender dig for meget markedsføring og for at følge op på effekten af vores markedsføring, behandler vi også oplysninger om, hvilke markedsføringsaktiviteter du har deltaget i. Forudsat at du har givet dit samtykke til cookies hos din e-mailudbyder, følger vi op på, om du har reageret på en e-mail fra os eksempelvis ved at åbne den eller klikke på et link.

Retsgrundlag og dine rettigheder

Vi baserer vores behandling af personoplysninger på en såkaldt legitim interesse. Behandlingen er nødvendig for, at vi kan markedsføre vores produkter og serviceydelser ved at rette relevante tips og tilbud til dig via forskellige kommunikationskanaler, for at sikre, at du ikke modtager for meget markedsføring fra os og for at følge op på dit svar.

I de tilfælde, hvor du har givet samtykke til at modtage markedsføring i overensstemmelse med lokale markedsføringsregler, baserer vi vores behandling af personoplysninger på samtykke.

Behandlingen sker med henblik på direkte markedsføringsformål og omfatter profilering i form af udvælgelse af målgrupper.

Dine rettigheder i henhold til GDPR

Ifølge markedsføringsloven har du ret til at gøre indsigelse mod direkte markedsføring i en eller flere kommunikationskanaler. Du kan gøre dette ved at kontakte kundeservice eller følge instruktionerne i den markedsførings-e-mail eller SMS, du har modtaget.

Hvor længe opbevarer vi oplysningerne?

Vi opbevarer oplysninger om, hvilket udvalg af markedsføringsaktiviteter du har været inkluderet i, og om du har åbnet en e-mail og/eller klikket på links i op til tolv måneder.

Dataansvarlige, databehandlere og andre modtagere

Försäkringsaktiebolaget Agria er den dataansvarlige for behandlingen af personoplysninger.

Vi engagerer en databehandler til at sende nyhedsbreve via e-mail, som muliggør dette via databehandlerens software til e-mailmarkedsføring.

Formålsbeskrivelse

Vi behandler dine personoplysninger for at kunne invitere dig til fysiske eller digitale arrangementer, som vi arrangerer, for at kunne administrere din tilmelding og deltagelse og for at kunne følge op på arrangementet.

Hvilke oplysninger behandles, og hvordan?

Vi behandler dit navn, de kontaktoplysninger, du har givet os (adresse, e-mailadresse og/eller telefonnummer) og andre oplysninger fravores markedsføringsregister for at sende invitationer til arrangementer til dig og andre i samme målgruppe. Vi behandler de samme oplysninger, hvis du tilmelder dig et arrangement direkte via vores hjemmeside, dvs. dit navn og dine kontaktoplysninger. Når du vælger at tilmelde dig et arrangement, behandler vi også oplysninger om de valg, du foretager vedrørende arrangementet og om din deltagelse. Vi kan også behandle oplysninger om dyr som f.eks. antal og, hvis relevant, navne.

I visse tilfælde bruger vi disse oplysninger om dig til at kontakte dig efter arrangementet for at give dig mulighed for at give os feedback om arrangementet. Eventuel feedback samles i statistik for arrangementet.

Hvis du giver oplysninger om fødevareallergi eller andre helbredssrelaterede oplysninger, behandler vi også disse oplysninger for at imødekomme dine behov.

Vi indsamler oplysninger fra Dansk Kennel Klub (DKK), Dyreværnet, Danmarks Jægerforbund, forskellige raceklubber og andre dyreorganisationer, som vi samarbejder med, for at kunne rette markedsføringsaktiviteter mod dig, invitere dig til arrangementer og sende dig kundeundersøgelser.

Retsgrundlag og dine rettigheder

Vi baserer vores behandling af dine personoplysninger på en såkaldt legitim interesse. Behandlingen er nødvendig i vores markedsføringsarbejde for at kunne invitere dig til arrangementet, administrere din tilmelding og din deltagelse samt følge op på arrangementet.

I de tilfælde, hvor du har givet samtykke til at modtage markedsføring i overensstemmelse med lokale markedsføringsregler, baserer vi vores behandling af personoplysninger på samtykke.

Behandlingen sker med henblik på direkte markedsføringsformål og omfatter profilering i form af udvælgelse af målgrupper.

Hvis du giver oplysninger om fødevareallergi eller andre helbredsrelaterede oplysninger, behandler vi også disse oplysninger baseret på dit samtykke. Du har til enhver tid ret til at tilbagekalde dit samtykke.

Dine rettigheder i henhold til GDPR

Ifølge markedsføringsloven har du ret til at gøre indsigelse mod direkte markedsføring i en eller flere kommunikationskanaler. Du kan gøre dette ved at kontakte kundeservice eller følge instruktionerne i de meddelelser, du har modtaget.

Hvor længe opbevarer vi oplysningerne?

Vi opbevarer de oplysninger, som vi indsamler i forbindelse med, at du tilmelder dig til og deltager i et arrangement, indtil arrangementet er afsluttet, og eventuel feedback er indhentet.

Eventuel feedback anonymiseres og opbevares i form af udarbejdet statistik.

For visse arrangementers vedkommende opbevarer vi dine personoplysninger i 30 dage efter, at arrangementet er afsluttet, for at vide, hvor mange penge vi skal donere til velgørenhed.

Dataansvarlige, databehandlere og andre modtagere

Försäkringsaktiebolaget Agria er den dataansvarlige for behandlingen af personoplysninger.

Sommetider hyrer vi en databehandler til at sende invitationer og opfølgninger ud via e-mail og til at behandle rapporter og feedback i onlineformularer. Assistenten modtager derefter de oplysninger om dig, der er nødvendige for at administrere forsendelser og onlineformularer.

Vi kan hyre en databehandler til at afholde et arrangement. Vi videregiver derefter de oplysninger om dig, som databehandleren skal bruge for at kunne håndtere besøgstilmelding, måltidsvalg osv.

Vi engagerer en databehandler til at sende nyhedsbreve via e-mail, som muliggør dette via databehandlerens software til e-mailmarkedsføring.

Formålsbeskrivelse

Vi behandler dine personoplysninger for at gennemføre kundeundersøgelser med det formål at forbedre vores produkter og serviceydelser.

Hvilke oplysninger behandles, og hvordan?

Vi behandler oplysninger om dig, der findes i vores markedsføringsregister, for at udvælge dig og andre i samme målgruppe til undersøgelser og/eller telefoninterviews.

Såfremt vi inviterer dig til at deltage i en onlineundersøgelse, bruger vi din e-mailadresse til at kontakte dig. For ikke at kunne kæde svarene sammen med dig personligt fjerner vi alle identificerende oplysninger om dig, når vi samler alle deltagernes svar.

Såfremt vi ringer til dig til et telefoninterview eller kontakter dig via SMS, bruger vi dit telefonnummer til at kontakte dig. For ikke at kunne kæde svarene sammen med dig personligt kan vi tildele dine svar et vilkårligt serienummer og ellers nøjes med at notere, om du har svaret eller ej.

Retsgrundlag og dine rettigheder

Vi baserer vores behandling af dine personoplysninger på en såkaldt legitim interesse. Behandlingen er nødvendig for, at vi kan invitere dig til at deltage i en undersøgelse, for at vi kan følge op på, om du har besvaret den, og samle svarene i statistik, som vi kan bruge til at forbedre vores produkter og serviceydelser.

Såfremt du har givet samtykke til at modtage markedsføring i overensstemmelse med lokale markedsføringsregler, baserer vi vores behandling af personoplysninger på samtykke.

Behandlingen sker med henblik på direkte markedsføringsformål og omfatter profilering i form af udvælgelse af målgrupper.

Dine rettigheder i henhold til GDPR

I henhold til markedsføringsloven har du ret til at gøre indsigelse mod invitationer til at deltage i kundeundersøgelse, da disse udgør direkte markedsføring. Du kan gøre dette ved at kontakte vores kundeservice.

Hvor længe opbevarer vi oplysningerne?

Dine svar anonymiseres, når de samles i statistik, hvilket sker straks eller senest 18 måneder efter, at undersøgelsen er afsluttet.

Dataansvarlige, databehandlere og andre modtagere

Försäkringsaktiebolaget Agria er den dataansvarlige for behandlingen af personoplysninger.

Sommetider hyrer vi analysevirksomheder som databehandlere til at gennemføre en undersøgelse. Databehandlerne modtager derefter de oplysninger om dig, der er nødvendige for at kontakte dig og indhente dine svar.

Til at sende kundeundersøgelser hyrer vi sommetider en databehandler, der muliggør udsendelsen via databehandlerens software til e-mailmarkedsføring.

Formålsbeskrivelse

Vi behandler personoplysninger om dig for at følge op på vores markedsførings-, rådgivnings- og salgsaktiviteter for løbende at kunne forbedre tilbud og kundekommunikation og for at følge op på individuelle rådgiveres/forsikringsagenters salgsresultater og udarbejde provisionsdokumentation.

Hvilke oplysninger behandles, og hvordan?

Når vi følger op på effekten af vores markedsføringsaktiviteter udarbejder vi statistik over, hvor mange kunder der har handlet på den ønskede måde som følge af en aktivitet og sammenligner disse med handlinger foretaget af kunder, der ikke var en del af aktiviteten. Vi behandler herefter dit kundenummer, hvilken aktivitet du var en del af målgruppen for, om du har anmodet om et tilbud eller indgået en aftale på et bestemt tidspunkt efter aktiviteten og – hvis det sendes via e-mail – om du har åbnet det og klikket på et link. Vi følger også op for at se, om aktiviteterne fører til afmelding af direkte markedsføring.

Når vi følger op på salgsresultaterne fra vores rådgiveres/forsikringsagenters individuelle rådgivnings- og salgsaktiviteter og udarbejder provisionsdokumentation, behandler vi dit kundenummer, din dato og formålet med rådgivnings- og salgsaktiviteterne, tilbud og indgåede aftaler.

Retsgrundlag og dine rettigheder

Vi baserer vores behandling af personoplysninger på en såkaldt legitim interesse. Behandlingen er nødvendig for, at vi kan følge op på vores markedsførings-, rådgivnings- og salgsaktiviteter for løbende at kunne forbedre tilbud og kundekommunikation, og for at vi kan følge op på individuelle rådgiveres/forsikringsagenters salgsresultater og udarbejde provisionsdokumentation på en sammenhængende og omkostningseffektiv måde.

Behandlingen af dine oplysninger med henblik på opfølgning og provisionsgrundlag er nødvendig for at opfylde vores juridiske forpligtelser i henhold til Bogføringsloven (LOV nr. 700).

Behandlingen sker med henblik på direkte markedsføringsformål.

Dine rettigheder i henhold til GDPR

Hvor længe opbevarer vi oplysningerne?

I forbindelse med indsamling af den dokumentation, der er nødvendig for, at vi kan følge op på vores aktiviteter, hvilket sker umiddelbart efter aktiviteten eller senest 1 måned efter aktiviteten, sletter vi alle personoplysninger om dig.

Vi opbevarer oplysningerne med henblik på opfølgning og provisionsdokumentation for vores rådgivere/forsikringsagenter i syv år plus indeværende år i overensstemmelse med Bogføringsloven (LOV nr. 700).

Dataansvarlige, databehandlere og andre modtagere

Försäkringsaktiebolaget Agria er den dataansvarlige for behandlingen af personoplysninger.

Eksterne rådgivere/forsikringsagenter, som vi samarbejder med, har adgang til deres respektive rapporter og dokumentation, der viser oplysninger om dig og dine tilbud og aftaler.

For at kunne foretage analyse og opfølgning

Dine personoplysninger bruges som grundlag for forskellige statistiske risikoberegninger, som forsikringsselskaber har pligt til at foretage. Oplysningerne bruges også til at udarbejde rapporter og følge op på vores aktiviteter af kommercielle årsager. Klik på hvert enkelt behandling nedenfor for at læse mere herom.

Formålsbeskrivelse

Vi behandler personoplysninger for at kunne foretage statistiske beregninger af risikoen for forskellige typer af krav for at kunne prissætte forsikringsprodukter, fastsætte reserver og for at kunne beregne behovet for genforsikring.

Hvilke oplysninger behandles, og hvordan?

Aftaleoplysningerne i dine forsikringsaftaler samt eventuelle oplysninger om skaden/sygdommen i erstatningskrav samt behandling af erstatningskrav vedrørende dyreskader/-sygdom, (men ikke oplysninger i bilag som f.eks. sundhedserklæringer og billeder) danner grundlag for de statistiske beregninger, vi foretager for at kunne beregne sandsynligheden og omkostningen (risikoen) forbundet med forskellige typer erstatningskrav. Vi bruger ikke nogen oplysninger om dig i beregningerne, der kan identificere dig direkte.

De statistiske beregninger danner grundlag for prissættelsen af forsikringsprodukter (såkaldte præmietariffer), behovet for reserver i vores regnskab og for behovet for genforsikring.

Retsgrundlag og dine rettigheder

Vi baserer vores behandling af personoplysninger på en såkaldt legitim interesse. Behandlingen er nødvendig for, at vi kan udføre statistiske beregninger af risikoen for forskellige typer af krav og dermed kunne prissætte forsikringsprodukter i forhold til de faktiske forsikringsrisici. Den er også nødvendig for reservefastsættelse og genforsikring, hvilket kræves for at sikre, at vores forretning opretholder en god finansiel position og for at opfylde krav om risikostyring i regler for forsikringsforretning.

Behandlingen af oplysninger om dyrets helbred er nødvendig for, at retskrav kan fastslås, gøres gældende eller forsvares.

Dine rettigheder i henhold til GDPR

Hvor længe opbevarer vi oplysningerne?

Vi behandler oplysninger om dine forsikringspolicer og erstatningskrav til disse formål, så længe der eksisterer en forsikringsforpligtelse for forsikringsproduktet.

Dataansvarlige, databehandlere og andre modtagere

Försäkringsaktiebolaget Agria er dataansvarlig for behandlingen af personoplysninger.

Länsförsäkringar AB er hyret som databehandler til beregning af krav til reserve i vores regnskab og til beregning af genforsikring.

Länsförsäkringar AB har derefter mulighed for at få adgang til de data, der behandles i beregningerne.

Länsförsäkringar AB yder støtte i forbindelse med administration, udvikling, test og support af vores IT-systemer. Til dette formål har Länsförsäkringar AB i sin egenskab af databehandler mulighed for at få adgang til de data, der behandles i systemerne for Agria.

Formålsbeskrivelse

Vi behandler dine personoplysninger for at udarbejde statistik og rapporter med henblik på at følge op på og analysere udviklingen af vores drift, salg og kundebase.

Hvilke oplysninger behandles, og hvordan?

For at kunne samle oplysninger til statistik, rapporter og analyser behandler vi information om dig som f.eks. dit kundenummer, din alder, dit rabatniveau og den kommune og by, du hører til. Derudover behandler vi oplysninger om dit forsikringsengagement hos os som f.eks. aftalenummer, produkt, årlig præmie, datoer for forskellige begivenheder som f.eks. fornyelse og opsigelse samt oplysninger om dyr som f.eks. dyretype og race.

Vi laver også visse beregninger/resuméer om dig som kunde, f.eks. hvor længe du har været kunde, hvor mange aftaler du har og værdien af alle dine aftaler, og sammenligner dem med andre kunders.

Al information bruges derefter til løbende at udarbejde data til statistik, rapporter og analyser til at understøtte, at vi kan følge op på vores aktiviteter i forskelligt omfang og med henblik på at udvikle vores forretning.

Retsgrundlag og dine rettigheder

Vi baserer vores behandling af personoplysninger på en såkaldt legitim interesse. Behandlingen er nødvendig, for at vi kan følge op på udviklingen af vores forretning, salg og kundebase.

Dine rettigheder i henhold til GDPR

Hvor længe opbevarer vi oplysningerne?

Vi behandler dataene til dette formål i ti år for at kunne se tendenser over tid.
Når vores kundeforhold ophører, fjerner vi alle forbindelser til dig som person fra statistikrapporterne.

Dataansvarlige, databehandlere og andre modtagere

Försäkringsaktiebolaget Agria er den dataansvarlige for behandlingen af personoplysninger.